Bulgari heeft al bijna dertig jaar een vlaggenschip aan Fifth Avenue in New York, maar het juwelenmerk vond het tijd voor een update. Daarbij is het eigentijdse gecombineerd met het originele, en is vooral een stukje van thuisbasis Rome in het Amerikaanse winkelgeweld neergezet.
De winkel van zo'n vierhonderd vierkante meter is ontworpen door Peter Marino. Verschillende elementen doen denken aan de Romeinse roots van Bulgari. Zo is de deur een replica de iconische deur uit 1930 van de vestiging aan Via Condotti in Rome. De handgemaakte lantaarn, eveneens in Rome te vinden, maakt het plaatje compleet. Ook het gouden rasterwerk rond de ramen is een knipoog naar de jaren dertig, toen het rosetta-motief alomtegenwoordig was op armbanden.
Binnen komen vallen twee vintage kandelaars van architect Gio Ponti op, die afkomstig zijn uit de balzaal van Parco dei Principi in Rome. Die verlichten vijf lange marmeren pilaren en raambogen en een tiental vitrines die bestaan uit glas, walnotenhout, steen en koper. De ruimte is rijkelijk gevuld met beroemde marmersoorten als Pavonazzetto, Breccia di Stazzema en Botticino, allemaal afkomstig uit de Italiaanse Alpen.
Op de begane grond zijn er verschillende sieradencollecties, naast geuren en accessoires. De VIP-lounge op de tweede verdieping is uitgerust met gouden tapijten en luxe banken en is gereserveerd voor speciale evenementen. Ter ere van het vernieuwde vlaggenschip stelde creative director Lucia Silvestri de collectie 'From Rome to New York' samen. Dat is een 33-delige verzameling nieuwe ontwerpen van roodkoraal, diamanten en goud. Die ontwerpen zijn 'one of a kind' en alleen in de New Yorkse winkel te vinden, zegt Silvestri.
Reacties 0