Nike neemt afscheid van 'middelmatige' retailers

Nike neemt afscheid van 'middelmatige' retailers

Nike gaat zich de komende vijf jaar nog meer richten op directe verkoop aan consumenten. Het Amerikaanse sportmerk kiest daarnaast voor een diepgaande samenwerking met veertig retailpartners. Dat heeft topman Mark Parker bekendgemaakt tijdens een investeringsdag.

Parker is ervan overtuigd dat de ‘ongedifferentieerde, middelmatige retail niet zal overleven’, meldt The Wall Street Journal. Nike telt momenteel zo’n dertigduizend retailpartners, die samen goed zijn voor 110 duizend verkooppunten. Deze retailers hoeven er volgens het merk niet direct bang voor te zijn dat ze geen producten van Nike mogen verkopen, maar de meeste aandacht en exclusieve productlijnen gaan naar de belangrijkste partners. Onder de veertig retailers zijn Foot Locker, Nordstrom en Amazon.

In juni werd al bekend dat Nike zijn samenwerking met Euro Shoe Group heeft stopgezet. Het merk zou niet meer met goedkope ketens willen samenwerken om zijn premiumimago te behouden. Het moederbedrijf van Bristol zei destijds de beslissing aan te vechten voor de rechter.

De nieuwste bekendmaking van Nike maakt onderdeel uit van een drieledige strategie voor de komende vijf jaar. Het bedrijf wil onder meer over twee keer zoveel ‘directe verbindingen met consumenten’ beschikken. In 2022 moet dertig procent van de omzet online worden geboekt, waar dat nu nog vijftien procent is. Nike mikt verder op een verdubbeling van de impact van innovatie en een halvering van de leadtime.

Reacties 4


Reinder Koornstra 1 nov, 12:48

Eigenlijk alleen maar nieuws dat ze dit niet eerder deden!


Erik van der Flier 31 okt, 16:38

Een harde boodschap voor zelfstandigen en soft franchisenemers. Kies voor een gezonde toekomst. Ruil zelfstandigheid in ten gunstige van samenwerking in hard franchise verband, of ga voor superspecialisatie in een uitgekiende niche. Meer smaken zijn er niet.


Seb Seb 31 okt, 15:09

@Ton

Het probleem van de kleinere ondernemers is dat ze heel erg krampachtig vasthouden aan hetzelfde en het bekende. Samenwerken met andere ondernemers in dezelfde straat is vaak al moeilijk, laat staan met concurrerende collega's.

In principe kunnen alle zelfstandige sport en kledingwinkels zichzelf verenigen en een inkooporganisatie op touw zetten a la Superunie. Maar helaas ontbreekt hen een dergelijke ambitie en visie.


Ton Bos 31 okt, 12:33

Dit zijn de zich reeds enkele jaren diepingrijpende distributie keuzes van rolmodellen als Adidas en Nike. Die zijn bepalend voor de achterliggende eigendomsstructuren van het retail landschap.De navolging voltrekt zich geleidelijk en gaat gepaard met veel ondernemersleed. Jammer dat zelfstandig ondernemers en hun organisaties er maar niet in slagen voldoende tegenkracht te ontwikkelen en niet het ‘bewijs’ kunnen leveren dat zij de juiste partners zijn voor merkleveranciers. Het is al vele jaren 5 voor 12. Maar als je de klok stil zet, merk je niet dat je eigen veranderingstempo te laag is....

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!