'Non-food houdt groeitempo volgend jaar vast'

De Nederlandse non-foodsector ziet zijn omzet dit jaar met 3,7 procent groeien. Voor volgend jaar kunnen retailers in deze branche rekenen op een groei van 3,4 procent. Die verwachting spreekt de Rabobank uit in een sectorprognose.

De omzetgroei is grotendeels het gevolg van een grotere afzet. Zo neemt het volume dit jaar met 2,4 en volgend jaar met 2,3 procent toe. De prijzen liggen respectievelijk 1,3 en 1,2 procent hoger.

De Nederlandse detailhandel profiteert volgens de Rabobank van de hoge consumptiegroei, waarbij groeiende winkels de verliezen van de slechtlopende winkels compenseren. Daarnaast wordt er steeds meer online verkocht, door zowel pure webwinkels als multichannel retailers.

Het online aandeel in de retail gaat volgens de bank nog fors groeien. Toch zal het aandeel van de fysieke winkels dominant blijven. De consument koopt nog altijd tachtig tot 85 procent van zijn non-foodproducten in de fysieke winkel. ‘De mens is een sociaal wezen die behoefte heeft aan ontmoetingsplaatsen om ideeën en gevoelens te delen, en te worden vermaakt’, aldus de Rabobank.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!