'Google Shopping ook na ingrijpen oppermachtig'

'Google Shopping ook na ingrijpen oppermachtig'

De maatregelen die Google heeft genomen om zijn prijsvergelijker minder dominant te maken, sorteren nauwelijks effect. Concurrenten verschijnen in minder dan één procent van de productzoekopdrachten bij de bovenste resultaten, blijkt uit een steekproef van Financial Times.

Google kreeg in juni een miljardenboete van de Europese Commissie, omdat het Google Shopping stelselmatig hoger liet verschijnen in de zoekresultaten dan concurrenten. Om aan de eisen van Brussel tegemoet te komen introduceerde de internetgigant een veilingsysteem, waarbij concurrenten konden bieden op advertentieruimte. Uit de steekproef, waarbij vijfhonderd zoekopdrachten naar 35 producten in zes Europese landen zijn gedaan, bleek Google Shopping in 99 procent van de gevallen nog altijd het prominentst te verschijnen.

Uit het onderzoek blijkt wel dat andere vergelijkingswebsites nu vaker verschijnen op de eerste pagina van de reguliere zoekresultaten. Dat is opvallend, omdat Google eerder stelde dat de maatregelen geen effect zouden hebben op de resultaten buiten de prijsvergelijkingen. 

Brussel is nog bezig de effectiviteit maatregelen van Google te onderzoeken. Het internetconcern is in beroep gegaan tegen te boete. Een woordvoerder zegt ervan overtuigd te zijn dat de concessies voldoen aan de voorwaarden die de Europese Commissie stelt omtrent gelijke behandeling.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!