Vorige maand ging-ie open: de pilotwinkel van Simon Lévelt in Amsterdam. De vestiging aan de Ferdinand Bolstraat gaat sindsdien door het leven als proefwinkel voor de nieuwe formule. Letterlijk.
Het nieuwe winkelconcept is ontwikkeld door Tchai, dat als opdracht had te focussen op storytelling en veel ruimte te maken voor exploratie. Het credo ‘Proef de wereld. Verrijk je smaak’ komt op verschillende plekken terug. Zo zijn er naast een ruim aanbod koffie en thee van over de hele wereld, ook speciale proeftafels ontwikkeld. Klanten kunnen daar zelf aan de slag met zetmethodes die ze nog niet zo goed kennen.
Het interieur is gemoderniseerd, waardoor lichte en heldere kleuren nu de boventoon voeren. Er is volgens de retailer zelf gekozen voor een meer natuurlijke look & feel. Tchai spreekt van een balans tussen duurzame en geraffineerde elementen, zoals gelamineerde houten kasten die sterk genoeg zijn voor intensief gebruik, gecombineerd met messing fittingen voor een ambachtelijke afwerking.
Om zwel de koffie- als theedrinkers tegemoet te komen, zijn er twee duidelijke productgebieden ingericht. Elke ruimte beschikt over een eigen displaymuur met samples van thee- en koffiearoma’s voor ‘een extra zintuiglijke ervaring’. De twee werelden komen samen in de centrale eilanden, waar productspecialisten van Simon Lévelt de ruimte hebben om de verhalen achter individuele producten te vertellen.
De winkels van Simon Lévelt waren niet goed ingericht om op de winkelvloer demonstraties te geven, zei directeur Mikkel Lévelt vorig jaar nog tegen RetailTrends. Minder volle kasten en meer ruimte om ‘te vertellen’ noemde ze een van de belangrijkste focuspunten. “Dat is echt die beleving die we in de Simon Lévelt-winkels willen brengen. Ruiken, proeven, zien.”
Reinder Koornstra 1 nov, 12:51