Zalando duikt in de rode cijfers

Zalando duikt in de rode cijfers

Zalando heeft in het derde kwartaal een nettoverlies van 11,1 miljoen euro geleden. Een jaar eerder stond er nog een winst van vijf miljoen onder de streep.

Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebit) daalde van 19,5 miljoen naar vierhonderdduizend euro. De lagere winstgevendheid komt volgens Zalando door het opvoeren van de investeringen. Zo investeerde de etailer in de eerste negen maanden van dit jaar 175,6 miljoen euro, ongeveer zestig miljoen meer dan vorig jaar. Dat geld ging met name naar de logistieke infrastructuur en de ontwikkeling van software. Met die investeringen wil Zalando in 2020 twee keer zo groot zijn.

De omzet van Zalando groeide in het derde kwartaal met 28,7 procent en passeerde zo het miljard. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bedroeg de groei ruim 22 procent, in de rest van Europa 31 procent. Over de eerste negen maanden van dit jaar ligt de totale omzet op ruim 3,1 miljard, waardoor Zalando op koers ligt om dit jaar de grens van vier miljard te doorbreken.

Zalando kreeg in de eerste negen maanden van dit jaar 64,7 miljoen bestellingen te verwerken. In heel 2016 waren dat er iets meer dan 69 miljoen. Zowel het aantal actieve klanten als het aantal bestellingen per klant is toegenomen.


 

RetailTrends