Het totaaloppervlak van winkelcentra in Europa is het afgelopen jaar met 2,9 procent toegenomen. Medio 2017 stond de teller op 160,8 miljoen vierkante meter aan winkelcentra, waar tot en met 2018 nog eens 6,8 miljoen vierkante meter bijkomt. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.
In de eerste helft van 2017 zijn er 34 nieuwe winkelcentra opgeleverd in Europa. Nog eens 21 centra zijn uitgebreid. Nederland staat over de eerste helft van dit jaar op de negende positie van landen waar de meeste toevoegingen van winkelcentra hebben plaatsgevonden. In ons land is dit jaar 30.800 vierkante meter toegevoegd, terwijl er tot en met 2018 nog eens ruim honderdduizend vierkante meter in de pijplijn zit.
Cushman & Wakefield constateert een toegenomen focus op uitbreiding en herontwikkeling van bestaande centra. Daarbij wordt gemikt op ‘aantrekkelijke, inspirerende en experimentele omgevingen voor consumenten als tegenhanger voor online shoppen’, stelt head of retail Arjen Boesveldt. Gezocht wordt naar een goede mix van retailers. “Dat leidt tot een sterke toename van concepten die gericht zijn op ontmoeten en samenkomen in relatie tot nieuwe technologieën en retailers die vooral bezig zijn met continue vernieuwing en het uittesten van nieuwe concepten en formats.” Als goede voorbeelden worden Leidsche Rijn Centrum in Utrecht en winkelcentrum Heuvel in Eindhoven genoemd.
De meeste nieuwe winkelcentrummeters zijn afkomstig uit Turkije, dat met 566 vierkante meter goed is voor bijna de helft van de groei. Rusland en Italië maken met respectievelijk 186 en 107 vierkante meter de top drie vol.
Reacties 0