Het heeft na het verschijnen van de film Breakfast at Tiffany's meer dan vijftig jaar geduurd, maar nu is het zover. Met de opening van het eerste in-store café is het echt mogelijk te ontbijten bij juweliersketen Tiffany & Co. De eetgelegenheid is onderdeel van een grootschalige restyling die de vierde verdieping van de flagshipstore aan Fifth Avenue in New York heeft ondergaan.
De restyling is het eerste grote project van de onlangs aangestelde chief artistic officer Reed Krakoff, en is een reactie op enkele jaren van zwakke verkopen. Bijna alles in het zogenoemde Blue Box Cafe draagt de iconische blauwe kleuren van de retailer, van de muren tot de stoelen en van het servies tot de sieraden in de glazen vitrines. Voor een goedkope start van de dag hoef je het overigens niet te doen bij de luxeretailer. Een ontbijtmenu kost 29 dollar.
Wat Krakoff verder vooral heeft proberen te doen met de restyling, is het traditionele van de 180 jaar oude retailer verenigen met moderne elementen. Zo hangt er een portret van oprichter Charles Lewis Tiffany, maar is dat wel gemaakt van gipsplaatschroeven en multiplex. "In plaats van een traditioneel portret om onze erfenis te tonen, wilden we het combineren met iets handgemaakts dat iets oneerbiedigs uitstraalt", omschrijft Krakoff. Die oneerbiedigheid, gecombineerd met handgemaakte en moderne elementen, staan volgens hem centraal in het project.
Tiffany's maakt overal dankbaar gebruik van zijn handelsmerk, de typische blauwe kleur. In de vernieuwde winkel wilde Krakoff die vooral op 'onverwachte manieren' laten terugkomen. Dat lukt zeker in het geval van de fiets, die op ooghoogte is geplaatst in een gedeelte met decoratie- en huisdierartikelen. Hoewel het volgens Krakoff een technisch uitstekende fiets is, is hij niet te koop. Naast de blauwe kleur is inmiddels ook het &-teken uit de formulenaam dermate kenmerkend, dat er een hele muur mee gevuld is.
Reacties 0