Van Bommel ziet geen witte vlekken meer in Nederland

Schoenenmaker Van Bommel ziet geen plek in eigen land waar nog niet genoeg schoenen worden verkocht. “Als wij de kaart van verkooppunten in Nederland bekijken en we kijken naar hoeveel paar schoenen we verkopen, dan zijn er geen witte of zwarte vlekken meer”, zegt algemeen directeur Reynier van Bommel tegenover NUzakelijk.

Als voorbeeld wijst Van Bommel naar Rotterdam. Dat is volgens de topman een mooie plek om een winkel te openen, maar er worden al ‘meer dan genoeg’ schoenen verkocht. “Op het moment dat wij daar zelf een winkel gaan openen, dan gaan onze klanten simpelweg minder schoenen verkopen”, stelt hij.

Als er in eigen land tienduizend paar schoenen meer worden verkocht, belanden er volgens hem waarschijnlijk 9.500 paar in de uitverkoop. Op korte termijn levert dat Van Bommel omzet op, maar voor de lange termijn is het ‘bijzonder nadelig’. “Het is essentieel voor het overleven van een merk dat iedereen in de keten zijn boterham kan verdienen”, aldus Reynier van Bommel.

De focus van de schoenenmaker ligt nu op Duitsland, waar ieder jaar zo’n twee winkels geopend moeten worden. De teller staat momenteel op vier vestigingen, in Düsseldorf, Keulen, Hamburg en Neurenberg. In die steden zien retailpartners hun omzet ook stijgen, stelt de directeur. “Door de aanwezigheid van een eigen winkel en de publiciteit die dat geeft, ga je in een straal om de winkel heen meer schoenen verkopen."

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...