SlijtersUnie luidt noodklok: 'Zelfs Albert Heijn laat klanten wijn proeven'

SlijtersUnie luidt noodklok: 'Zelfs Albert Heijn laat klanten wijn proeven'

De Koninklijke SlijtersUnie roept gemeenten op handhavend op te treden tegen de illegale verkoop van alcohol. Er wordt alleen toezicht gehouden op vergunninghouders en niet of nauwelijks actie ondernomen tegen de verkoop door niet-vergunninghouders, stelt voorzitter Ron Andes. In die laatste groep zou ‘een explosieve groei van overtredingen' waarneembaar zijn.

Andes wijst als voorbeeld naar het houden van wijnproeverijen door kledingwinkels, kunstgalerijen en supermarkten. “Zelfs Albert Heijn laat klanten in de supermarkt proeven”, stelt hij. Zulke proeverijen zijn volgens hem alleen toegestaan bij slijters en in de horeca.

De SlijtersUnie is daarnaast niet te spreken over de Vereniging Nederlandse Gemeenten, die onlangs een pilot heeft afgesloten waarbij is geëxperimenteerd met blurring. Venray en Apeldoorn zouden ook na het experiment zijn doorgegaan met mengvormen tussen detailhandel en horeca.

De brancheorganisatie stelt dat ondernemers en consumenten niet meer weten wat wel en niet mag, doordat gemeenten bewust illegale verstrekking van alcoholhoudende drank stimuleren. ‘Veel ondernemers zijn volkomen te goeder trouw bij hun aanbiedingen van drank’, aldus de SlijtersUnie.

Verschillende gemeenten riepen het ministerie van Volksgezondheid en Welzijn onlangs juist nog op om de Drank- en Horecawet te versoepelen. Onder meer Zwolle, Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag willen dat burgemeesters zelf ontheffingen kunnen verlenen voor nieuwe horeca- en retailconcepten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!