Keukenverkopers moeten een afkoelingsperiode hanteren waarin consumenten een koopovereenkomst gratis kunnen annuleren. Daarvoor pleit de Consumentenbond, nadat uit onderzoek bleek dat veel consumenten zich onder druk gezet voelen bij een aankoop.

Van de zevenduizend consumenten die de bond onderzocht, voelde 37 procent zich onder druk gezet door agressieve verkoopmethoden. De meeste klachten kwamen voor bij winkels van De Mandemakers Groep, waar 62 procent druk ervoer. Verder deed de Consumentenbond een ‘mystery-onderzoek’ bij vijftien keukenwinkels, waarvan twaalf ketens en drie zelfstandige zaken. In zeven winkels werd druk op klanten uitgeoefend, waarbij bij Brugman, Grando en Keukensale sprake was van ‘flinke druk’. Bij IKEA, Superkeukens, I-kook en Kvik werd juist ‘totaal geen pressie’ uitgeoefend.

De Consumentenbond spreekt van een ‘ontluisterend beeld’. Keukenverkopers houden klanten soms uren bezig, om het moeilijker te maken om nee te zeggen. Ook wordt geschermd met hoge kortingen die alleen die dag zouden gelden, om te zorgen dat dezelfde dag nog voor aanschaf wordt getekend. Uit het onderzoek blijkt echter diezelfde aanbieding vaak weken later ook nog geldt.

De Mandemakers Groep voerde na klachten begin dit jaar al een bedenktermijn in van 48 uur, waarin consumenten kosteloos hun aankoop kunnen annuleren. Bij andere keukenzaken betalen consumenten de eerste twee dagen een annuleringspercentage van vijf procent van de aankoopsom. De Consumentenbond wil dat alle winkelketens een bedenktermijn opnemen, maar brancheorganisatie INretail zou dit niet willen. De Consumentenbond verbindt daarom sinds 1 juli 2017 niet meer zijn naam aan de algemene voorwaarden van INretail.