Consumenten hebben in september 3,1 procent meer besteed dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee was de maand op januari na goed voor de sterkste groei tot nu toe dit jaar, blijkt uit cijfers van het CBS.
Vooral de bestedingen aan kleding, schoenen en woninginrichting lagen in september hoger. Deze ‘duurzame goederen’ waren goed voor negen procent meer uitgaven. Aan voedings- en genotmiddelen werd juist 1,2 procent minder besteed dan een jaar eerder. Aan diensten, waaronder een bezoek aan restaurant of kapper, werd ruim twee procent meer uitgegeven. Verder werd vijf procent meer besteed aan ‘overige goederen’, wat onder meer te verklaren is door een hoger gasverbruik.
Het consumentenvertrouwen is in november voor de derde maand op rij stabiel gebleven op een waarde van 23. Over het economisch klimaat zijn consumenten iets minder positief gestemd, terwijl hun koopbereidheid niet veranderde. De omstandigheden voor de consumptie zijn deze maand volgens het statistiekbureau gunstiger dan in september. Zo vinden consumenten de tijd iets gunstiger voor het doen van grote aankopen.
Reacties 0