Thuisbezorgd.nl zet commissieverhoging door

Gesprekken tussen horecaondernemers en Thuisbezorgd.nl om een verhoging van de commissie tegen te houden zijn op niets uitgelopen. "Ze willen geen water bij de wijn doen en weigeren ons als collectief te zien", zegt initiatiefnemer Sieman Mirza van actiegroep Horeca in Actie tegenover de NOS.

Ruim 950 restaurants sloten zich aan bij Horeca in Actie, dat met de etenbestelsite in onderhandeling ging over de af te dragen commissie. Nu rekent Thuisbezorgd.nl nog twaalf procent, maar vanaf 1 januari wordt dat dertien procent. Ook de ‘pariteitsclausule’, die ondernemers verbiedt om op hun eigen website lagere prijzen te vragen, zet kwaad bloed bij restauranthouders. Horeca in Actie vreest dat Thuisbezorgd.nl zijn monopoliepositie verder zal versterken en dat restaurants straks bijvoorbeeld ook moeten inkopen bij het platform.

Koninklijke Horeca Nederland gaat binnenkort in gesprek met zowel de horecaondernemers als Thuisbezorgd.nl. Daarnaast blijft de brancheorganisatie druk uitoefenen op de politiek op pariteitsclausules te verbieden. In andere Europese landen zijn dergelijke constructies al verboden.

Thuisbezorgd.nl-oprichter Jitse Groen liet eerder al weten dat zijn platform niet duur is in vergelijking met Europese concurrenten en dat de verhoging van de fee ‘redelijk is’. Daarnaast wijst hij op de jaarlijks sterk groeiende omzet, waar ook de aangesloten restauranthouders van profiteren.

RetailTrends