Pakjesavond zorgt voor grote pindrukte

Pakjesavond zorgt voor grote pindrukte

Nederlandse consumenten hebben zaterdag voor ruim 421 miljoen euro gepind. Dat is volgens Betaalvereniging Nederland twaalf procent meer dan op een normale zaterdag.

De grootste piek lag zaterdag tussen half drie en drie uur, toen 469 keer per seconde werd afgerekend met pin. In totaal vonden er die dag 15,6 miljoen transacties plaats. Het toont volgens een woordvoerder van Detailhandel Nederland aan dat Sinterklaas voor veel winkeliers een van de belangrijkste feestdagen van het jaar is. Veel retailers hadden volgens de brancheverenging op maandagavond, de dag voor pakjesavond, nog een speciale koopdag gepland.

De zaterdag voor pakjesavond verbreekt niet het huidige pinrecord van dit jaar. Dat ligt met 15,7 miljoen transacties op vrijdag 24 november, toen het Black Friday was. Volgens een onderzoek van GfK naar die koopdag heeft 35 procent van de consumenten gebruik gemaakt van een aanbieding. Retailers behaalden in de week van Black Friday 22 procent meer omzet dan in diezelfde week vorig jaar. Online bedroeg de groei zelfs 42 procent. 54 procent van de Black Friday-shoppers heeft volgens GfK alleen iets online gekocht, 46 procent (ook) in een fysieke winkel.
 

RetailTrends