Luxemerken mogen verkoop via Amazon verbieden

Producenten van luxeartikelen mogen hun wederverkopers verbieden de producten op platforms als Amazon en eBay aan te bieden. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaald in een zaak die was aangespannen door het Duitse Coty.

Cosmeticamerk Coty daagde de Duitse retailer Akzente voor de rechter, omdat die zijn producten via Amazon verkocht. Dat doet volgens het label afbreuk aan de ‘luxueuze uitstraling’ van de artikelen. Het Hof oordeelde dat Coty die verkoop mag verbieden, omdat ‘een stelsel van selectieve distributie voor luxeproducten dat primair tot doel heeft, het luxe-imago van die producten in stand te houden, niet in strijd is met het kartelverbod’. 

De uitspraak betekent een nieuwe wending in een al langer lopende discussie. Zo besloot de Duitse mededingingsautoriteit eerder in een zaak dat wederverkopers van Asics en Adidas zelf mochten bepalen waar ze de producten aanboden. Advocaat Martijn van de Hel verwacht dat deze merken verkoop via Amazon nu weer zullen blokkeren, zegt hij tegen Het Financieele Dagblad. Of dat mag is nog onzeker, aangezien de Europese uitspraak specifiek betrekking heeft op luxeproducten.
 

RetailTrends

Het algoritme als smaakmaker

Exclusief voor members van RetailTrends: een artikel over hoe je algoritmes...