'Hudson’s Bay kijkt alweer naar vertrek'

'Hudson’s Bay kijkt alweer naar vertrek'

Hudson’s Bay overweegt zijn Europese bezittingen van de hand te doen. Dat geldt zowel voor de Nederlandse warenhuizen als voor de winkels van Galeria Kaufhof in Duitsland en Inno in België, blijkt uit een brief die in handen is van De Financiële Telegraaf.

De brief is geschreven door de activistische aandeelhouder Jonathan Litt en gericht aan de overige aandeelhouders. Hij schrijft dat de commissarissen in het bestuur van het warenhuisconcern onderzoeken of Hudson’s Bay wel in Europa kan blijven. Het terugtrekken zou de aandeelhouders direct een bedrag van omgerekend 3,89 euro per aandeel opleveren, stelt Litt. 

Een woordvoerder van Hudson’s Bay laat weten dat het bestuur inderdaad kijkt naar de verkoop van Europese activiteiten, maar dat het dat doet om een antwoord te geven op het bod van drie miljard euro dat Karstadt uitbracht op Galeria Kaufhof. “Voor HBC blijven de Europese activiteiten een belangrijk element van de strategie’’, stelt hij.

Litt pleit al langer voor een vertrek van Hudson’s Bay uit Europa. Begin deze maand maakte het retailconcern nog bekend een overeenstemming met hem te hebben bereikt, waarbij hij beloofde zich in ieder geval tot de aandeelhoudersvergadering van volgend jaar stil te houden. Litt wil dat Hudson’s Bay zich meer focust op zijn vastgoed en minder op zijn retailactiviteiten.

Hudson’s Bay Company zag zijn verlies in het derde kwartaal bijna verdubbelen tot omgerekend 162 miljoen euro, mede door de hoge investeringen in Nederland. Directeur winkeloperatie Edwin Boer van de Nederlandse tak zei onlangs nog dat alle geplande vestigingen in ons land zeker opengaan.
 

Reacties 6


Peter Jansen 14 dec, 17:04

In Amersfoort zit een vestiging van Albert Heijn aan het Eemplein. Het heeft zeker wel drie jaar geduurd voordat er klanten kwamen. Het was een uitgestorven boel. Nu komen de klanten wel.

Wat verwacht men eigenlijk dat HBC zomaar opeens een winkel keten heeft vol met klanten? Denk het niet.
Dat heeft dus gewoon te maken met het uitkleden van de Vroom en Dreesmann door Sun Capitle en in Duitsland door Metro.

Er is zware rotzooi achtergelaten. Dat moet opgeknapt worden en dan wel letterlijk. Mensen moeten ook weer de loop krijgen naar deze winkels.

Nu komen er een paar gasten die HBC willen ontmantelen zodat zij weer wat dollars en euro's op hun bankrekening bijgeschreven krijgen.
Was het ze daar allemaal om te doen? Plunderen? Het lijkt er wel op.

Maar goed als HBC kan Nederland en Duitsland ook er van uitgaan dat de binnensteden armoedig worden. Welke onderneming zal zich nog wagen om een onderneming te starten, want een kleine aandeelhouder komt er toch weer aan om het bedrijf leeg te plukken.


Reinder Koornstra 14 dec, 14:34

Tja, als ik kijk naar Kaufhof en Inno, moet mij van het hart ook niet te weten wat Hudson's Bay dáár nou wel mee moet. Dit hybride bedrijf (vastgoed én Retail) heeft zich hierbij meer van de vastgoedkant laten zien, dan van de commerciële. Kaufhof past qua (HEMA) imago helemaal niet bij Hudson's Bay, en Inno is een 'oude reus' van V&D statuur, met precies dezelfde ingebouwde nadelen. Die formules overnemen zonder er een HB formule van te maken, was een kunstfout.
Daarentegen zijn de Nederlandse Hudson's Bay heel andere winkels dan V&D ooit was. Misschien dat ze in Leiden het verschil niet zo zien (die winkel was immers als eerste, én enige, filiaal op moderne leest geschoeid), maar verder is het een welkome aanvulling in het Nederlandse Retail landschap. Ik sta er, anders dan Paul Arbeid, helemaal niet van te kijken dat zoveel 'Retail Goeroes' zo achter elkaar in negativisme duiken. Dát hebben we vaker gezien. Het zou ook wel gek zijn als een, achter de tekentafel geboren, warenhuisformule opeens op alle aspecten in de praktijk zou voldoen. Mijn probleem met de vaderlandse Retail is dat er eigenlijk nooit een écht nieuw concept voor een landelijke keten wordt uitgevonden, maar dat het allemaal variaties op een thema zijn. Variaties (zie mijn blog 'Het einde van de Vakkenvuller' op http://www.bricksenclicks.me) op een thema, en allerminst innovaties. Variaties die zich juist wel in de gunst van collega's als Moers kunnen verheugen, waarschijnlijk omdat ze zelf ook niet meer weten hoe een echte innovatie eruit ziet.
Maar ik wens Hudson's Bay, en alle enthousiaste nieuwe werknemers daar, alle succes in Nederland. Het zal vechten worden, zowel naar de klant, als naar voornoemde 'Goeroes'. Maar, zoals ooit mijn aanstaande baas in Groningen zei: "Oorlog kan ik je ELKE DAG beloven".
Echt, collega's, Retail is helemaal niet leuk als het allemaal vanzelf gaat!


Ton Bos 14 dec, 14:24

De situatie in Duitsland is inderdaad 'onbegonnen werk'. Het zoveelste aanbod uit de Karstadt hoek is daarom verleidelijk. Dan kan een begin worden gemaakt met de volgende sanerings/optimaliseringsslag en kan de vrijkomende ruimte opnieuw worden ontwikkeld. Dan is er weer volop ruimte voor binnen- en buitenlandse nieuwkomers. En daar worden de binnensteden alleen maar sterker van.
De NL situatie is m.i. anders. Daar is geen ballast van een zwaar verouderd going concern. Daar kan from scratch iets nieuws worden neergezet dat voldoet aan de behoeften en een versterking betekent van het grootstedelijke winkelaanbod. Wat HB nu laat zien, stelt zwaar teleur. Zeker met het oog op een succesvolle Beijenkorf op de achtergrond, die gelukkig nog niet 'doorschiet' naar het absolute topsegment en ook online uitstekend presteert. HB zal ongetwijfeld nog vele veranderingen doorvoeren, maar de eerste klap bleek helaas geen daalder waard. En het gaat voorlopig om dezelfde mensen die kennelijk onvoldoende begrijpen wat de NL markt verwacht. Hulde voor de moed van HB en vooral de verhuurders /investeerders van/in de vele mooie panden. Nu er weinig 'ballast' is, is het te hopen dat een andere Europese speler(Corte Ingles?, Printemps? e.a.) kan worden verleid een betere invulling te geven aan 10 a 15 NL warenhuizen.
Ik blijf dat van harte hopen, de NL bevolking verdient dat.


Paul Arbeid 14 dec, 11:36

Ik vind het onbegrijpelijk dat Retailnews alleen maar negatieve informatie over Hudson's Bay publiceert. Wat wil men hiermee bereiken? Hudson's Bay heeft het lef om 300 miljoen euro in de Nederlandse economie te steken. Men creëert 1.800 directe banen en Nederland heeft er een warenhuis bij dat op termijn consumenten naar de binnensteden zal trekken. Het bedrijf huurt kostbare vierkante meters die niet zomaar door derden konden worden ingevuld. . Men heeft binnen een jaar 10 compleet nieuwe vestigingen geopend. Dat is een prestatie van formaat want bedenk je waar je in zo'n aanvangsperiode allemaal mee te maken hebt en tegenaan loopt.

Hudson's Bay heeft hun vestigingen in september en oktober geopend. De slechtste retailperiode van het jaar dus ook het ultieme moment om de kinderziektes eruit te halen.

Je moet een merk bouwen en dat kost tijd. Geef het bedrijf, de mensen die daar met passie werken maar ook de consument de tijd.

Het zou Retailnews, alle zogenaamde retailgoeroes en overige media sieren Hudson's Bay juist een podium te geven om hier een winstgevend bedrijf op te bouwen. Het is treurig dat zogenaamde 'kenners' alleen maar de negatieve zaken weten te benadrukken en er klaarblijkelijk genoegen in scheppen om bij een eventueel vertrek om het hardst te roepen dat men dit al had zien aankomen.

Motiveer en stimuleer! Dat heeft onze economie nodig!


Jeroen Bos 14 dec, 11:12

Als HB voordat ze plannen gingen maken voor de NL markt grondig onderzoek naar het publiek en haar koopgedrag had gedaan, hadden ze nooit aan dit avontuur begonnen. De EU expansiedrift is een drama. Wanneer je overnames doet dan onderzoek je toch eerst hoe de boedel erbij staat? De deplorabele staat van de Belgische en Duitse activiteiten zullen na een grondige opknapbeurt nooit meer winst maken. De consument zit simpelweg niet meer te wachten op een verzameling merken onder één dak die ze liever bij een specialist kopen. Massa is geen kassa meer in dit type retail. Wanneer geen toegevoegde waarde wordt geleverd laat de consument het links liggen. Kleinschalig luxe of groot maar extreem low cost is de nieuwe werkelijkheid. Misschien moeten ze bij HB de "oude" theorie van Tracy & Wiersma er eens op naslaan.


Seb Seb 14 dec, 10:09

Enerzijds heb ik grote waardering voor Hudson's, ze hebben in Nederland een paar prachtige warenhuizen neergezet, zorgen voor werkgelegenheid en verminderde leegstand. Helaas past het concept niet. Het gaat nog jaren duren voordat Hudson's in Nederland een winst gaat boeken. Ondertussen zijn de Belgische Inno filialen zwaar verouderd, deze moeten bijna allemaal volledig heringericht worden. Net als Galeria Kaufhof, er is veel werk verzet, maar het merendeel van de filialen moet nodig verbouwd en opgefrist worden.

Dat gaat honderden miljoenen kosten, het wordt lastig om dit vol te houden, terwijl je als groep ondertussen honderden miljoenen verlies maakt.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!