Het Franse L'Occitane en Provence heeft al zo'n tweeduizend winkels in de wereld, waaronder acht in Nederland. Maar een vestiging zoals het merk die vorige week opende in Toronto, zul je nergens anders vinden. Nog niet, althans.
Het label omschrijft de vestiging in winkelcentrum Yorkdale als de eerste 'digitale, multizintuiglijke winkel'. Van de omvang moet de 150 vierkante meter tellende winkel het niet zoeer hebben. Wel van bijvoorbeeld het ruim vijf meter brede videoscherm, dat direct bij de ingang de aandacht van voorbijgangers trekt. In de winkel zelf valt een pilaar op die reikt van vloer tot plafond, en honderden tubes handcrème bevat.
De winkel is verdeeld in verschillende capsules, waar bezoekers steeds een ander verhaal te zien krijgen in de vorm van beeld, geur, licht en geluid. Met een handbeweging kunnen klanten zelf de verschillende visuals bekijken. Het design van de winkel is geïnspireerd op de Franse Provence en op de vier elementen. De vloer van natuursteen representeert aarde, terwijl een grote zon in het midden van de winkel voor vuur staat. Klanten kunnen verschillende producten testen en weer afspoelen onder geautomatiseerde wastafelkranen - die voor water staan. 'Fragrance-clouds', waar klanten luchtjes kunnen testen, staat voor het element lucht.
De winkel in Toronto is de eerste volgens dit concept, maar er zullen er meer volgen. Zo volgt er deze maand nog een in Parijs en opent L'Occitane en Provence en vlaggenschip van zeshonderd vierkante meter in Londen, zijn grootste winkel ter wereld.
Reacties 0