Zowel de omzet als het volume van de non-foodretail is in oktober met zo’n twee procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Het is voor het eerst sinds december vorig jaar dat non-foodretailers omzet en volume zien dalen, meldt het CBS.
De Nederlandse detailhandel als geheel zag in oktober een omzetgroei van 1,6 procent. Dat is de zwakste groei dit jaar tot nu toe. Een maand eerder beleefde de sector met 5,7 procent stijging nog zijn beste maand. Voedingswinkels voerden hun groei juist op. Met een stijging van vier procent groeiden zij dubbel zo hard als in september.
De daling bij non-foodretailers wordt vooral veroorzaakt door schoenen- en kledingwinkels. Schoenenzaken boekten liefst 13,5 procent minder omzet in oktober, terwijl zij in september nog met meer dan twintig procent groeiden. Fashionretailers krompen met elf procent, hetzelfde percentage waarmee zij een maand eerder nog groeiden. Dhz-zaken, meubelwinkels en drogisterijen behielden wel een lichte groei.
De terugval van non-foodretail komt volgens het CBS vooral door de weersomstandigheden. Waar september vorig warm en droog was, was het dit jaar een koele, natte maand. Consumenten zouden daardoor aankopen van kleding en schoenen in september hebben gedaan, terwijl ze die een jaar eerder deels voor zich uit hadden geschoven naar oktober.
De onlineomzet lag in oktober bijna vijftien procent hoger dan vorig jaar, meldt het CBS verder. Webwinkels zetten ruim zeventien procent meer om, terwijl multichannelers online voor elf procent meer verkochten.
Reacties 0