'Weinig plek voor vernieuwing in Amsterdamse winkelstraat'

'Weinig plek voor vernieuwing in Amsterdamse winkelstraat'

De winkelleegstand in Amsterdam is zo laag, dat nieuwe winkels nauwelijks een plek kunnen vinden in de hoofdstad. “Nu kan het zo maar gebeuren dat een vernieuwend concept aan Amsterdam voorbijgaat”, zegt directeur onderzoek Gertjan Slob van Locatus tegenover Trouw.

Amsterdam heeft met 1,9 procent het laagste percentage winkelleegstand van Europa. Naast dat het moeilijk is voor nieuwe winkelconcepten om in de stad te openen, worden kleinere partijen volgens Slob sneller uit de markt gedrukt. "In Amsterdam zie je bijvoorbeeld dat voorzieningen voor omwonenden steeds vaker plaatsmaken voor toeristenwinkels, zoals souvenir- en kaaszaken”, stelt hij. 

Amsterdam wil de toeristenwinkels aan banden leggen, maar Slob noemt dat ‘een kansloze maatregel’. "Dat is een verregaande manier om economisch te sturen.” Juridisch wordt het volgens hem heel lastig om het verhuren van winkelruimte aan degene die het meest wil betalen te verbieden.

Amsterdam Cheese Company spande al een rechtszaak aan tegen de gemeente, omdat het zijn vijfde winkel in de hoofdstad moet sluiten. De criteria voor wat onder een toeristenwinkel verstaan moet worden zijn onduidelijk, vindt de kaasverkoper.
 

Reacties 1


bert van Leeuwen 19 dec, 10:09

Slob is niet helemaal op de hoogte, er zijn tal van plekken waar nieuwe formules ruimte krijgen. Haarlemmerstraat en haarlemmerdijk. Volop ruimte, laatste concept winkels Rains Copenhagen, Cocomat, Barts en andere als dat geen nieuwe formules zijn...Juist deze gebieden zijn voor de Amsterdammer, daar vindt je naast veel orginele winkels op plek voor je dagelijkse boodschappen. Er zijn veel meer van dit soort plekken. Amsterdammers komen hier wel en mijden de binnenstad. Rokin, Kalverstraat en Nieuwe Dijk, daar zie je ook voldoende wisselingen. Inderdaad geen plek voor even testen, de formule moet meteen aanslaan anders ga je snel in het rood. Dat is nog nooit anders geweest.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!