Groei consumentenbestedingen zwakt af

Groei consumentenbestedingen zwakt af

Consumenten hebben in oktober 1,7 procent meer besteed dan in dezelfde maand vorig jaar. Het betekende op februari na de zwakste groeimaand van dit jaar tot nu toe, blijkt uit CBS-cijfers.

Met name aan duurzame goederen, zoals woninginrichting, werd met een stijging van twee procent meer uitgegeven. Aan kleding, schoenen en lederwaren werd juist minder besteed. Verder gaven consumenten 1,7 procent meer uit aan voedings- en genotmiddelen en twee procent meer aan diensten, zoals restaurant- of kappersbezoek.

De omstandigheden voor consumptie zijn in december nagenoeg hetzelfde als in oktober, meldt CBS verder. Consumenten waren iets positiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Daarentegen was de verwachting van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid in hun branche iets minder positief. 

Het consumentenvertrouwen is deze maand voor het eerst sinds augustus licht verbeterd. Na drie maanden van een gelijk niveau steeg het vertrouwen naar een waarde van 25. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid nam licht toe.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!