Scapino en Ziengs zien toekomst rooskleurig in

Scapino en Ziengs zien toekomst rooskleurig in

Scapino heeft in het eerste jaar na zijn faillissement ondermaats gepresteerd. De winkelketen zag onder meer de online verkoop via Wehkamp behoorlijk stagneren, waardoor de omzet ‘fors onder het budget’ uitkwam. Dat blijkt uit het jaarverslag over het boekjaar tot en met januari 2017, dat onlangs is opgesteld.

De markt werd volgens eigenaar Henk Ziengs overspoeld door faillissementen, waardoor veel mode, schoenen en sportkleding voor lage prijzen werden gedumpt. Verder is er online omzet blijven liggen, doordat de webwinkel na het faillissement opnieuw opgetuigd moest worden. Hoe groot de omzet van Scapino is, wordt niet bekendgemaakt. Uit het jaarverslag blijkt wel dat Ziengs aan het begin van het boekjaar een kapitaalinjectie van tien miljoen euro heeft gedaan.

In het huidige boekjaar is sprake van ‘rustiger vaarwater’, stelt Ziengs, die de formule begin 2016 overnam. Onder zijn leiding worden alle circa 150 winkels van Scapino vernieuwd, variërend van een kleine verbouwing tot een complete restyle van de winkel. Ook bij zusterformule Ziengs wordt geïnvesteerd in de herinrichting van de fysieke winkels.

De omzet bij Ziengs zitten in de lift, terwijl ook de marges op de schoenen zowel online als in de winkels iets zijn gestegen. Voor zowel Scapino als Ziengs liggen er meerjarige investeringsplannen om de integratie van online en offline te faciliteren. De verdere verschuiving naar online verkoop zet zich volgens de eigenaar snel door in de branche.

Het moederbedrijf van Scapino en Ziengs, waar ook vastgoedactiviteiten onder vallen, behaalde vorig boekjaar een omzet van 112,6 miljoen euro. De winst kwam uit op 19,7 miljoen euro, tegenover een verlies van 3,2 miljoen euro een jaar eerder. Ziengs Schoenen is goed voor 2,9 miljoen euro winst, terwijl er onder de streep bij Scapino liefst 21,2 miljoen euro overblijft. Henk Ziengs zegt voor de komende jaren ‘rekening te houden met een verdere verbetering van de bedrijfsresultaten’.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!