De omzet van de Nederlandse detailhandel stijgt dit jaar naar verwachting met drie procent. De winkelstraat blijft echter kwetsbaar, omdat de groei vooral online wordt gerealiseerd, stelt ING in zijn rapport Vooruitzicht Detailhandel.
De omzet van de detailhandel komt in 2018 na ruim tien jaar weer boven het niveau van voor de crisis. De verwachte groei van drie procent geldt zowel voor food- als non-foodwinkels. In supermarkten gaan consumenten vaker voor duurdere producten, terwijl de sterke huizenmarkt winkels in woninginrichting en doe-het-zelf helpt. Wel blijft de non-foodomzet dit jaar volgens ING nog ruim onder het pre-crisisniveau.
Grote ketens blijven aanwezig in de winkelstraat, maar hun vestigingsbeleid wordt selectiever, constateert de bank. Daarnaast verschuift de focus richting webshop en wint online in de meeste segmenten nog steeds terrein. De winkelstraat blijft daardoor kwetsbaar, zegt sector banker trade & retail Dirk Mulder. “Retailers kunnen ook in deze tijd van groei niet stil blijven staan.”
Reacties 0