Een op de drie Nederlandse websites stimuleren hun bezoekers te weinig om een sterk wachtwoord te bedenken of maken het ze juist te moeilijk. Het beleid van onder meer HEMA, Blokker en Coolblue schiet tekort, constateert de Consumentenbond na onderzoek onder 87 websites.
Blokker en MediaMarkt helpen websitebezoekers een veilig wachtwoord te kiezen, maar stellen daarbij volgens de bond te ingewikkelde eisen. Onder andere Coolblue en HEMA stellen juist te lage eisen. Deze sites staan korte wachtwoorden toe of wachtwoorden die relatief eenvoudig te raden zijn of die veel mensen gebruiken, aldus de Consumentenbond.
Andere websites staan te korte wachtwoorden toe. Zo is het maximale aantal tekens bij MediaMarkt en Albert Heijn vijftien, terwijl fonQ en CameraNU.nl al met respectievelijk één of vier tekens genoegen namen. De twee laatstgenoemde etailers hebben hun eisen inmiddels aangepast, waardoor minimaal acht tekens vereist zijn.
Ook Albert Heijn, Bax Music, Body & Fit en H&M hebben punten ter verbetering van de Consumentenbond gekregen en laten weten die op te volgen. HEMA laat aan de NOS weten het onderzoek te bestuderen en indien nodig maatregelen te nemen.
Reacties 0