De totale omzet aan voedings- en genotmiddelen is vorig jaar met 3,6 procent gestegen tot 59,5 miljard euro. Ook dit jaar groeien de foodbestedingen door, verwacht FoodService Instituut Nederland (FSIN).
De bestedingen aan voedingsmiddelen lagen in 2017 op het hoogste niveau in tien jaar. Binnen de foodomzet is ‘at home’, met name het supermarktkanaal, goed voor 68 procent van het totaal. De out of home-uitgaven groeiden met 4,1 procent harder dan de thuisbestedingen, die met 3,4 procent toenamen. Dit jaar verwacht FSIN een groei van 4,9 van de buitenshuisconsumptie en een totale foodomzet van 61,7 miljard euro.
De markt voor foodbezorging is afgelopen jaar met 28 procent gestegen tot bijna 2,5 miljard euro, meldt FSIN verder. Iets meer dan de helft daarvan is afkomstig van foodserviceconcepten, zoals Thuisbezorgd.nl en Domino’s. Ongeveer 1,2 miljard is afkomstig van onder meer supermarkten, diepvriesbezorging en versboxen. Boodschappenbezorging maakte met 51 procent de snelste groei door.
De tijdsafstand tussen aankoop een foodconsumptie wordt steeds kleiner, signaleert FSIN. De organisatie verwacht dat de directe consumptie van foodproducten verder zal toenemen, terwijl boodschappen ‘voor de voorraadkast’ vaker online worden gedaan. Volgens GfK is het onlineaandeel van supermarkten inmiddels drie procent en neemt dat dit jaar toe tot 3,8 procent.
Reacties 0