De papieren folder blijft populair onder Nederlandse consumenten. Bijna negentig procent vindt iedere week een folderpakket op de deurmat, zo blijkt uit onderzoek van Q&A onder 863 consumenten.
Van de groep die folders ontvangt, geeft 85 procent aan die te lezen vanwege scherpe aanbiedingen, het productaanbod en informatie. Twee op de drie zegt een sticker op hun brievenbus te plakken om folders te blijven ontvangen. In Amsterdam mag ongeadresseerd reclamedrukwerk sinds deze maand alleen nog worden bezorgd bij inwoners met een ja/ja-sticker.
Andere gemeenten overwegen dat voorbeeld te volgen, tot ergernis van de traditionele folderverspreiders. Zij wijzen er onder meer op dat papieren reclamefolders voor de meeste aanloop naar fysieke winkels zorgen, iets wat door Q&A wordt bevestigd. Online folders hebben volgens het onderzoeksbureau een ander effect. 32 procent van de consumenten geeft aan geprikkeld te worden om naar een fysieke winkel te gaan na het lezen van een digitale folder, terwijl 21 procent in een webwinkel aankopen gaat doen.
Online reclame wordt steeds populairder, meldt Q&A verder. Digitale folders zouden nu nog vooral een aanvulling zijn, maar de verwachting is dat steeds meer consumenten die gaan lezen. 63 procent van de ondervraagden doet dat nu via de website van de retailer.
Emile Muijsson 10 jan, 16:12