Winkelleegstand daalt voor derde jaar op rij

Winkelleegstand daalt voor derde jaar op rij

De winkelleegstand in Nederland is het afgelopen jaar teruggelopen naar zeven procent. Het is het derde jaar op rij dat er minder winkels leegstaan, meldt marktonderzoeker Locatus. Een jaar terug bedroeg de leegstand nog 7,2 procent.

De daling is nog groter als er wordt gekeken naar het aantal vierkante meters dat leegstaat. Op 1 januari stond 7,2 procent van het winkelverkoopvloeroppervlakte leeg, tegenover 7,8 procent een jaar eerder. Dat is een daling van bijna tweehonderdduizend vierkante meter. De belangrijkste oorzaak ligt volgens Locatus in de nieuwe invulling van veel voormalige warenhuizen van V&D.

In de centra van de grootste steden is sprake van een sterk herstel. In de zeventien grootste steden van ons land ligt de leegstand bijna op het niveau van voor de crisis. Meubelboulevards zijn er volgens de onderzoekers het afgelopen jaar nog meer op vooruitgegaan, doordat deze sector het meest profiteert van een aantrekkende economie en verbeterde huizenmarkt. In de centra van middelgrote steden en stadsdeelcentra is nog geen sprake van herstel.

De winkelleegstand is het sterkst teruggelopen in Overijssel en Limburg, waar nu respectievelijk 7,9 en 10,1 procent van het aantal verkooppunten leegstaat. Daarmee zijn ze nog altijd de twee provincies met procentueel de hoogste leegstand. Flevoland en Zeeland zijn de enige twee provincies waar de leegstand het afgelopen jaar opliep, naar respectievelijk 7,8 en 7,6 procent.

Van de winkels die vorig jaar leegstonden, is vijftien procent gesloopt of van een andere bestemming voorzien. Nog eens vijftien procent is ingevuld met detailhandel, terwijl tien procent nu wordt ingezet als horeca of dienstenpand. Zestig procent van de panden staat nog altijd leeg. Verder blijkt uit de cijfers van Locatus dat vijf procent van de huidige winkelleegstand wordt gevormd door nieuwe retailpanden.

De daling van de winkelleegstand zet door het aanhoudende economische herstel nog wel even door, stelden algemeen directeur Hans van Tellingen van Strabo en onderzoeksdirecteur Gertjan Slob van Locatus onlangs al op RetailTrends. De leegstand komt naar verwachting van het duo terug op frictieniveau. “Op goede plekken is er al een tekort aan winkelruimte.”

RetailTrends