Detailhandelsomzet opnieuw flink in de lift

Detailhandelsomzet opnieuw flink in de lift

De Nederlandse detailhandel heeft in november 5,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Alleen in september was de groei met 5,7 procent iets hoger. Dat was destijds de sterkste groei in bijna tien jaar tijd.

Zonder correctie voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen lag de omzet in november ruim zes procent hoger, meldt het CBS. De non-foodsector groeide het hardst: zowel de omzet als het volume nam met ruim vijf procent toe.

Drogisterijen en parfumerieën presteerden het best, met een groei van 7,8 procent. Winkels in dhz-artikelen, keukens en vloeren waren met een stijging van 7,6 procent een goede tweede. De omzetten van winkels in meubels en huishoudartikelen, consumentelektronica en schoenen en lederwaren liepen met circa vijf procent op. Kledingzaken hielden hun omzet gelijk, terwijl recreatiewinkels een daling van 3,1 procent noteerden.

De foodsector groeide als geheel met 3,8 procent. Supermarkten plusten met 4,2 procent, waar speciaalzaken op 1,8 procent bleven steken. Het volume lag bij supermarkten hoger dan een jaar eerder, in tegenstelling tot bij speciaalzaken.

Verder is de online omzet in november met ruim 23 procent toegenomen, ten opzichte van een jaar eerder. Multichannel retailers groeiden met 24 procent, waar pure webwinkels 22 procent meer omzet boekten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!