Wat gebeurt er als je een Argentijnse kunstenaar zijn gang laat gaan in een Frans warenhuis? Dan ontstaat er een indrukwekkende verzameling installaties die de ogen van de bezoekers op hol brengen, zo ontdekte Le Bon Marché toen het Leandro Erlich uitnodigde.
Het werk van Erlich is getiteld 'Sous le Ciel' en bestaat uit verschillende delen op meerdere plekken in het Parijse warenhuis. Het meest in het oog springt zijn installatie bij de roltrap, die in een soort achtbaan getransformeerd lijkt te zijn. Ook bezoekers die liever de lift nemen belanden in een andere realiteit en wanen zich in een eindeloze gang. Verder winkelen klanten de hele dag onder een blauwe lucht met enkele wolkjes, door het 'dakraam' dat de kunstenaar heeft geïnstalleerd.
Le Bon Marché-eigenaar LVMH ziet zijn samenwerking met Erlicht als een stap om aan de toenemende vraag aan 'experiences' in de fysieke winkel te voldoen. De kunstenaar zelf, voor wie het zijn eerste in-store project betekent, ziet warenhuizen daarvoor als een uitstekende plek. Die veranderen volgens hem steeds meer in culturele ruimtes, zegt hij tegen WWD. “Je ziet steeds meer overlap, met enerzijds musea die fashion laten zien en anderzijds merken die een podium voor artiesten creëren."
Sous le Ciel is nog tot 18 februari te bewonderen bij Le Bon Marché. Het is de derde keer dat het warenhuis samenwerkt met een hedendaagse artiest, nadat eerder de Chinese Ai Weiwei en de Japanse Chiharu Shiota carte blanche kregen om de winkel van een tijdelijk nieuw jasje te voorzien.
Reacties 0