Consument besteedt meer over gehele linie

Consument besteedt meer over gehele linie

Consumenten hebben in november 2,6 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Vooral aan duurzame goederen, zoals kleding, woninginrichting en huishoudelijke apparaten, werd volgens CBS-cijfers meer besteed.

De bestedingen aan duurzame goederen groeiden met 7,3 procent. Aan voedings- en genotmiddelen werd 1,6 procent meer besteed en aan diensten, zoals een bezoek aan kapper en restaurant, twee procent. De omstandigheden voor consumptie zijn volgens CBS in januari minder gunstig dan in november. Vooral de stijging van de aandelenkoersen ten opzichte van een jaar eerder was kleiner. Ook de verwachting van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid in hun branche was minder positief. 

Het consumentenvertrouwen ligt in januari één punt lager dan in december en komt uit op een waarde van 24. Het oordeel over het economisch klimaat is in januari onveranderd, terwijl het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden iets is verbeterd. Over de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten juist iets minder positief dan vorige maand. Verder daalde de koopbereidheid een fractie. Consumenten zijn wat minder positief over hun financiële situatie en vinden de tijd iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen.

Het consumentenvertrouwen liep tussen april en november 2016 op van 9 naar 21. Sindsdien schommelt de waarde tussen de 21 en 26.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!