'Nepwebwinkels zorgen voor meeste cybercrime'

'Nepwebwinkels zorgen voor meeste cybercrime'

Internetcriminaliteit was vorig jaar goed voor 15,8 miljoen euro schade bij consumenten. Dat betekent een verdubbeling ten opzichte van 2016, blijkt uit cijfers van Fraudehelpdesk.

Fraude via nepwebwinkels maakte in 2017 de meeste slachtoffers, zegt een woordvoerder van Fraudehelpdesk tegen De Financiële Telegraaf. Consumenten denken daarbij in echte webwinkels te winkelen, terwijl criminelen een namaaksite hebben gemaakt. Ook aanbiedingen via Marktplaats, waarbij vervolgens niet wordt geleverd, vallen in deze categorie. 

Een groot deel van de mensen die online een product bestellen maar niet ontvangen, krijgt het geld niet terug, bleek vorig jaar uit onderzoek van de NOS. Ruim negen op de tien consumenten blijven na verkoopfraude gedupeerd achter. Ongeveer een half miljoen mensen waren in 2016 slachtoffer van verkoopfraude.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!