Verzekeringsbedrijf Skandia heeft zijn belang in H&M de afgelopen maanden flink afgebouwd. De moderetailer legt zijn prioriteiten verkeerd en presteert ondermaats, meent Skandia, dat een van de grotere aandeelhouders van he modebedrijf is.
H&M moet winst boven groei verkiezen en met een geloofwaardig plan komen om de online concurrentie het hoofd te bieden, zegt portfoliomanager Erik Sjöström van Skandia tegen Bloomberg. Ook moet de retailer volgens hem winkels in volwassen markten sluiten en zijn productmix en prijsniveau verbeteren. Ook zou het zijn voorraden moeten afbouwen, die nieuwe modetrends belemmeren om in de schappen te belanden. “Er is zoveel wat ze moeten doen, dat ik niet denk dat ze het snel oplossen”, aldus Sjöström.”
H&M zou verder meer op platforms aanwezig moeten zijn, zegt Sjöström. “Waarom zou je naar H&M gaan, waar je alleen H&M kunt kopen, terwijl je bij Zalando uit heel veel merken kunt kiezen?” Hoewel H&M online groeit en onlangs een samenwerking met Alibaba’s Tmall aanging, gaat er volgens Sjöström nog steeds te veel aandacht naar de fysieke winkels.
H&M zag zijn omzet in het laatste kwartaal van het afgelopen boekjaar met vier procent teruglopen. De modeketen kondigde al aan meer winkels te sluiten en er minder te openen.
Reinder Koornstra 23 jan, 15:46