Kijkshop heeft per direct al zijn zeventig winkels gesloten. De winkelketen vraagt dinsdag faillissement aan bij de rechter, zo laat de Zweedse eigenaar SparkistanStClemens weten.
De ongeveer vierhonderd medewerkers verliezen een baan. De webshop is inmiddels ook offline en het callcenter onbereikbaar. Het is aan een curator of een doorstart of verkoop mogelijk is, laat een woordvoerder weten. Die kan ook besluiten dat de vestigingen weer open gaan als dat de toekomstkansen bevordert.
Kijkshop lijdt al een aantal jaren verlies: in 2016 18,5 miljoen euro, een jaar eerder meer dan twintig miljoen. De retailer nam een jaar geleden al afscheid van twintig filialen.
Kijkshop lanceerde in oktober zijn consumer to consumer-platform Kijk Bij Mij. Die app blijft wel bestaan. Consumenten kunnen daarmee geld verdienen door andere consumenten te adviseren over hun aankoop. In de eerste zes weken zouden honderdduizend mensen de app hebben gedownload.
Consumenten vinden een winkelbezoek niet meer van toegevoegde waarde, zei topman Bjorn Serving vorig jaar nog in RetailTrends. “Ze ervaren het eerder als tijdsverspilling.” Toch zag hij, ook met de focus op het nieuwe platform, nog een rol weggelegd voor de fysieke locaties. Kijk Bij Mij gaat in de toekomst waarschijnlijk weer winkels openen, ‘maar dan op een kleinere en meer gerichte schaal’.
Reacties 0