Alibaba zag Nederlandse HEMA over het hoofd

Alibaba zag Nederlandse HEMA over het hoofd

Alibaba wil offline retailers helpen door digitale technologie naar de winkels te brengen. Achttien procent van de verkopen in China is momenteel afkomstig van webwinkels, zei topman Roland Palmer van Alibaba Benelux tijdens de Webwinkel Vakdagen. “Wij willen ook de laatste 82 procent digitaliseren.”

Alibaba is volgens Palmer in verschillende branches actief met fysieke winkels. Daarbij geeft het Chinese bedrijf de voorkeur aan een belang van zo’n twintig of dertig procent. Dat is bijvoorbeeld ook het geval bij de deal met supermarktketen Auchan in eigen land. “Wij laten het retailen aan de retailers over en helpen hen digitale technologie naar de winkels te brengen.”

Supermarktketen Hema is volgens hem een uitzondering, omdat die helemaal 'from scratch' door Alibaba is ontwikkeld. Daarbij is niet gekeken naar de gelijknamige Nederlandse retailer, stelt hij. “De uitspraak ‘geuh-ma’ is hetzelfde als het Chinese woord voor nijlpaard, die als logo wordt gebruikt.” Hij benadrukt dat de letters van Hema in China niet worden gebruikt.

Pas nadat het merk was geregistreerd, kwam Alibaba er volgens Palmer achter dat er al een winkelketen met dezelfde naam bestond en ‘er mensen niet zo tevreden waren met een tweede HEMA’. De Nederlandse retailer liet afgelopen zomer weten zich te oriënteren op stappen tegen Alibaba’s gelijknamige supermarktconcept.

Alibaba was tijdens het afgelopen boekjaar goed voor 547 miljard dollar omzet op Chinese marktplaatsen. Waar Alibaba er eerst vooral voor het midden- en kleinbedrijf was, weten nu ook grote merken uit het buitenland de weg naar China te vinden. Driekwart van de honderd meest waardevolle consumentenmerken verkopen inmiddels via het platform Tmall, stelt Palmer.

Palmer helpt onder meer Nederlandse bedrijven dezelfde stap te maken. Voor veel retailers is verkopen in China volgens hem nog ‘een ver-van-mijn-bed-show’. Hij wijst er echter op dat volgend jaar naar verwachting 55 procent van de wereldwijde e-commerce afkomstig is uit China. “Waarom zou je de meerderheid niet bedienen?”

Reacties 1


Jeffry Kuperus 26 jan, 13:39

In China is er al jaren een Shanghai Hema, een handels bedrijf. Over het hoofd gezien dooe Jack Ma en zijn Alibaba net zoals zij alle copy artikelen over het hoofd zien die worden aangeboden op Taoboa en Alibaba?? Kom op zeg De grootste aanbieder van copy producten en daarom terecht onder vuur genomen in de US en dat moet ook in Europa gebeuren. Alle winkeliers zijn gebonden aan veiligheids normen en e-tailers kunnen de grootste rotzooi dumpen. Ik zou zeggen maak de lokale CEO persoonlijk hoofdelijk aansprakelijk voor elk ongeluk en maak het onmogelijk om goederen te verkopen zonder een gelijke BTW en import heffing anders maak je de lokale handel kapot en verliest de overheid miljarden aan belasting (BTW en importheffingen) inkomsten en die moeten linksom of rechtsom toch weer ergens vandaan gehaald worden E-tail no problem but on a level playing field!!!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!