Alibaba wil offline retailers helpen door digitale technologie naar de winkels te brengen. Achttien procent van de verkopen in China is momenteel afkomstig van webwinkels, zei topman Roland Palmer van Alibaba Benelux tijdens de Webwinkel Vakdagen. “Wij willen ook de laatste 82 procent digitaliseren.”
Alibaba is volgens Palmer in verschillende branches actief met fysieke winkels. Daarbij geeft het Chinese bedrijf de voorkeur aan een belang van zo’n twintig of dertig procent. Dat is bijvoorbeeld ook het geval bij de deal met supermarktketen Auchan in eigen land. “Wij laten het retailen aan de retailers over en helpen hen digitale technologie naar de winkels te brengen.”
Supermarktketen Hema is volgens hem een uitzondering, omdat die helemaal 'from scratch' door Alibaba is ontwikkeld. Daarbij is niet gekeken naar de gelijknamige Nederlandse retailer, stelt hij. “De uitspraak ‘geuh-ma’ is hetzelfde als het Chinese woord voor nijlpaard, die als logo wordt gebruikt.” Hij benadrukt dat de letters van Hema in China niet worden gebruikt.
Pas nadat het merk was geregistreerd, kwam Alibaba er volgens Palmer achter dat er al een winkelketen met dezelfde naam bestond en ‘er mensen niet zo tevreden waren met een tweede HEMA’. De Nederlandse retailer liet afgelopen zomer weten zich te oriënteren op stappen tegen Alibaba’s gelijknamige supermarktconcept.
Alibaba was tijdens het afgelopen boekjaar goed voor 547 miljard dollar omzet op Chinese marktplaatsen. Waar Alibaba er eerst vooral voor het midden- en kleinbedrijf was, weten nu ook grote merken uit het buitenland de weg naar China te vinden. Driekwart van de honderd meest waardevolle consumentenmerken verkopen inmiddels via het platform Tmall, stelt Palmer.
Palmer helpt onder meer Nederlandse bedrijven dezelfde stap te maken. Voor veel retailers is verkopen in China volgens hem nog ‘een ver-van-mijn-bed-show’. Hij wijst er echter op dat volgend jaar naar verwachting 55 procent van de wereldwijde e-commerce afkomstig is uit China. “Waarom zou je de meerderheid niet bedienen?”
Jeffry Kuperus 26 jan, 13:39