De Nederlandse modebranche heeft in 2017 een gemiddelde omzetstijging van 4,6 procent geboekt. Het betekent de sterkste groei voor kledingwinkels in de afgelopen tien jaar, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van INretail.
Fashionverkopers in het midden- en kleinbedrijf groeiden met gemiddeld 5,3 procent, terwijl grootwinkelbedrijven 4,5 procent meer omzet boekten. De groei is vooral te danken aan het onlinekanaal. Kledingretailers boekten bijna een kwart meer onlineomzet, terwijl die in de fysieke winkels gelijk bleef.
De omzet van schoenenwinkels nam met 7,8 procent toe. Ook in die branche groeide online met ongeveer een kwart. Fysieke schoenenzaken zagen een omzetstijging van 2,6 procent. Binnen de modebranche kwam de groei voornamelijk uit het herensegment, terwijl schoenenwinkels juist vooral meer damesschoenen verkochten. Voor 2018 voorspelt INretail een gemiddelde omzetgroei van twee procent voor zowel mode- als schoenenretailers.
Een groeiend aantal online mode- en schoenenverkopers opent fysieke verkooppunten, signaleert branchemanager Edwin Belt van INretail. Veel consumenten krijgen volgens hem vertrouwen als de naam van een webformule ook zichtbaar is in de winkelstraat. “Dat geeft de online verkoop een extra impuls.”
Reacties 0