Primera heeft vorig jaar een omzet van 689 miljoen euro geboekt. Dat is drie miljoen euro meer dan een jaar eerder.
Primera zag zijn omzet in tabak en loterijen dalen met respectievelijk drie en vijf procent. Gezien het omzetaandeel van deze productgroepen heeft dit volgens de winkelketen ‘een behoorlijke impact’ op de totale omzet. Die bleef nagenoeg stabiel dankzij de toenemende vraag naar onder meer cadeaukaarten, e-sigaretten en cadeaus. Daarnaast wist Primera naar eigen zeggen meer omzet bij concurrenten weg te halen in onder meer tijdschriften, wenskaarten en kantoorartikelen. Verder groeide de onlineomzet met bijna zestig procent en verbeterde de marge met drie procent.
De onlineomzet groeide vooral door de introductie van de zogeheten ‘keuze-cadeaukaart’ voor de zakelijke markt. Het is een van de stappen van Primera in het ‘verbeteren van de margemix’ door verbreding van het assortiment, zegt algemeen directeur Gert van Doorn. “Dit is ook noodzakelijk voor onze aangesloten ondernemers, om zo de daling van traditionele groepen op te kunnen vangen.”
Primera opende in oktober zijn vijfhonderdste winkel en heeft er inmiddels 504, negentien meer dan een jaar geleden. De retailer zei onlangs ruimte te zien voor zeshonderd vestigingen, waarvan er al vijftig de komende drie jaar kunnen openen.
Reacties 0