Kromkommer heeft in 2017 zo’n 58 duizend kilo groente ‘gered’. De kromme groenten werden verwerkt tot soep, die inmiddels in 120 winkels en in twaalf webshops worden verkocht. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Kromkommer bekend heeft gemaakt.
Kromkommer heeft volgens medeoprichter Chantal Engelen ‘grote stappen gezet’. Na een te kleine omzetstijging in 2016 zou het bedrijf vorig jaar flink zijn gegroeid. “Het is ons voor het eerst gelukt om het jaar break-even af te sluiten.”
Engelen spreekt van een behoorlijke mijlpaal, zo’n 3,5 jaar na de introductie van de soepen. Bovendien is het ‘een noodzakelijk stap om ook in de toekomst impact te kunnen blijven maken’.
Dit jaar wil Kromkommer meer mensen aan laten sluiten bij de community en tachtigduizend kilo groente redden. Daarvoor wordt niet alleen naar soepen gekeken, maar ook naar andere producten. Engelen vertelde vorig jaar al aan RetailTrends dat er wordt gewerkt aan de lancering van versproducten onder het eigen merk, zoals appels en peren. Ze mikt daarvoor op een licentiemodel, in samenwerking met bestaande telers. “We hebben geen plannen om een nieuw groenten- en fruitbedrijf te worden”, aldus Engelen.
Reacties 0