JD.com wil vanaf volgend jaar de concurrentie met Amazon aangaan op de Europese markt. De Chinese e-commercegigant lanceert zijn platform en bezorgservice eerst in Frankrijk en wil daarna van start in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Dat laat topman Richard Liu weten tegenover de Financial Times.
JD.com investeert de komende twee jaar minstens een miljard euro in de opbouw van een logistiek netwerk in Frankrijk. Van daaruit wil het bedrijf ‘in enkele jaren’ overal op het continent aanwezig zijn. Verder wordt in het Britse Cambridge een Europees researchcentrum geopend, waar de focus ligt op kunstmatige intelligentie en big data.
De Chinese etailer maakt in eigen land gebruik van een eigen logistiek netwerk, die volgens Liu ‘vanaf dag één digitaal is opgezet’. “Bedrijven als DHL draaien op systemen die tientallen jaren oud zijn”, stelt hij. “Het is erg moeilijk om die systemen van de een op de andere dag te veranderen.”
JD.com is nu vooral actief in eigen land, waar de jaaromzet rond de vijftig miljard dollar ligt. De afgelopen maanden introduceerde het bedrijf er onder meer een eigen supermarktconcept en onbemande gemakswinkels. Dit jaar wil JD.com ook een onbemande winkel in het buitenland openen.
Lees meer over de groei van JD.com op RetailTrends.
Reacties 0