De omzet in de Nederlandse detailhandel is in 2017 met 4,2 procent gegroeid. Dat is de sterkste groei sinds 2006, meldt het CBS. De omzet ligt nog een half procent onder het niveau in 2008.
De non-foodsector staat nog op een omzetverlies van ruim dertien procent, maar heeft vorig jaar een inhaalslag gemaakt met een groei van 3,3 procent. Vooral winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren presteerden goed, evenals winkels in meubels en huishoudartikelen en drogisterijen en parfumerieën. Winkels in consumentenelektronica en recreatieartikelen zagen hun omzet juist teruglopen.
De foodsector pluste vorig jaar met 3,2 procent, waardoor de omzet inmiddels ruim vijftien procent hoger ligt dan voor de crisis. Supermarkten (3,5 procent groei) deden het in 2017 beter dan speciaalzaken (één procent). De online omzet in de detailhandel nam vorig jaar met 19,5 procent toe.
In 2017 was elke maand sprake van een omzetgroei. In december kwam die uit op 3,5 procent. Zonder correctie voor de samenstelling van de koopdagen lag de groei op anderhalf procent.
Reacties 0