Winkelcentra staan internationaal op het punt een ‘nieuwe pagina in hun bestaan' open te slaan. Om in de toekomst relevant te blijven moeten zij transformeren tot engagement spaces, schrijft A.T. Kearney in zijn rapport The Future of Shopping Centers.
Het onderzoeksbureau omschrijft vier modellen voor winkelcentra van de toekomst. Die moeten respectievelijk draaien om één centrale bestemming, innovatie, gemeenschappelijke waarden of specifieke consumentensegmenten. “In de toekomst zal retailvastgoed draaien om omgevingen waar mensen samenkomen, connecties leggen met gelijkgestemden en interactieve, persoonlijke relaties met merken aangaan”, aldus mede-auteur Michael Brown van de studie.
Het toekomstige succes van winkelcentra ligt volgens A.T. Kearney in de handen van zowel eigenaren als huurders. Zij moeten bereid zijn af te stappen van ‘de patronen en praktijken van gisteren’ en een door consumenten gedreven toekomst omarmen. Over de hele wereld signaleert het onderzoeksbureau al voorbeelden van de winkelcentra nieuwe stijl, waarbij onder meer de Rotterdamse Markthal wordt aangehaald.
Op RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op de klappen die winkelcentra in de afgelopen jaren hebben gehad en hoe zij hun bestaan in de toekomst veilig kunnen stellen.
Reacties 0