Brantano brengt 'Nederlandse ervaring' in de praktijk

Brantano brengt 'Nederlandse ervaring' in de praktijk

De Belgische winkelketen Brantano introduceert in de loop van dit jaar twee nieuwe winkelconcepten. Er komen ‘hoogwaardige modewinkels’ onder de naam Brantano Boutik en grote mode- en schoenwinkels van Brantano Market. Brantano moet zo uitgroeien tot ‘hét retailmerk voor kleding en schoenen’, meldt moederbedrijf FNG.

Met de nieuwe winkelformules wil FNG zijn aandeel in de modemarkt vergroten. Eerder werd al aangekondigd dat er in de schoenenwinkels van Brantano ook kleding kwam te liggen. Dat ‘one stop shopping concept’ zou een twintig tot 25 procent hogere kassabon hebben gezorgd. “We ervaren duidelijk dat de Brantano-klant ook meer en zelfs wat duurdere merken bij Brantano verwacht”, aldus ceo Dieter Penninckx.

Brantano krijgt volgens hem een ruimere invulling qua aanbod en prijspositionering. “Dat lijkt ons efficiënter dan een nieuw merk lanceren”, stelt hij. De bestaande winkels met een breed schoenenaanbod en kledingconcern krijgen de naam Brantano Klassik.

Brantano komt verder met een nieuw, online platform. Door elementen van kunstmatige intelligentie toe te voegen, wil het bedrijf de conversie verhogen. Bij zusterformules Miss Etam en Steps zou dat in een aanzienlijke groei hebben geresulteerd. Zo haalt Miss Etam inmiddels meer dan een kwart van zijn omzet uit zijn webwinkel en verdubbelde de conversie bij Steps naar 2,8 procent. “Die Nederlandse ervaring gaan we nu ook bij Brantano in de praktijk brengen”, zegt Penninckx.

Het online platform moet rond de zomer in de lucht zijn. Tegen die tijd zijn er ook twee winkels van Brantano Market, terwijl dit jaar vijf Brantano Boutiks hun deuren openen. “Tegen 2020 zien we potentieel voor 110 vestigingen van Brantano Klassik, dertig à veertig van Brantano Boutik en een tiental Brantano Markets”, aldus de Belgische topman.

RetailTrends