Van de 540 winkels van HEMA in eigen land, is er maar één verliesgevend. Dat zegt topman Tjeerd Jegen in de Volkskrant. “Tachtig procent van onze winst komt uit Nederland.”
HEMA is druk bezig zijn winkels in Nederland van het internationale concept te voorzien. Bedrijven die niet in hun thuismarkt investeren, groeien volgens Jegen niet meer. Om op internationaal niveau te kunnen concurreren met bijvoorbeeld Zara en IKEA, moet ook geld in het buitenland gestoken worden. Zo gingen vorig jaar in Frankrijk twintig winkels open. “In totaal hebben we er nu 73 en over vijf jaar hopen we in Frankrijk tweehonderd vestigingen te hebben.”
HEMA richt zijn pijlen sinds kort ook weer op Duitsland, waar onder meer winkels op ‘toplocaties’ in Keulen en Frankfurt open gingen. Na de zomer wil Jegen daar winkels in Berlijn, München en Dortmund aan toevoegen. “Duitsland is voor ons het nieuwe Frankrijk”, stelt hij.
HEMA vierde afgelopen week in Barcelona de opening van zijn tweehonderdste winkel in het buitenland. Eerder werd al bekend dat de Nederlandse retailer ook winkels in Oostenrijk en Dubai gaat openen. Dit voorjaar gaan twee vestigingen in Wenen open. “We kijken nu ook naar mogelijkheden in Zwitserland”, aldus Jegen.
HEMA werd vorig jaar door eigenaar Lion Capital in de etalage gezet. Jegen vindt een mooi idee om het merk ‘ooit’ via een beursgang terug te geven aan het volk, maar zegt niet te weten of daar nu het juiste moment voor is. “In het voorjaar, of aan het begin van de zomer, verwacht ik nieuws over de toekomst van Hema.”
Reacties 0