Consumenten kunnen vanaf juni online maaltijden bestellen bij Eten.com. Het platform heeft inmiddels twaalfhonderd restaurants aangesloten, zegt initiatiefnemer Slemen Mirza tegen RTL Z.
Eten.com is een initiatief Horeca in Actie, een groep restauranthouders die eind vorig jaar ageerde tegen de commissieverhoging bij Thuisbezorgd.nl. Toen de etenbestelsite die toch doorzette, verenigden de ondernemers zich om een concurrerend platform op te richten. Ondernemers betalen bij Eten.com een vaste commissie van zes procent per bestelling en krijgen inzicht in alle data die het platform verzamelt. Daarnaast kunnen de voorwaarden alleen worden gewijzigd als het bestuur, dat bestaat uit een afvaardiging van de restauranthouders, daarover unaniem beslist.
Mirza verwacht uiteindelijk net zo groot te kunnen worden als Thuisbezorgd.nl, dat 7500 restaurants in Nederland heeft aangesloten. Om zoveel mogelijk ondernemers aan te spreken is Eten.com naast Nederlands en Engels ook beschikbaar in het Arabaisch, Chinees en Turks.
Om zoveel mogelijk restauranteigenaren aan te spreken, is Eten.com niet alleen beschikbaar in het Nederlands en Engels, maar ook in het Arabisch, Chinees en Turks. De bezorging zelf blijft vooralsnog in handen van de restauranthouders zelf, maar Mirza sluit niet uit dat het die service op termijn uit handen neemt.
Thuisbezorgd.nl laat weten zich geen zorgen te maken over de nieuwe concurrent. Restaurants die bij het platform zijn aangesloten behalen gemiddeld zeventigduizend euro extra omzet per jaar, zegt een woordvoerder. "Dat moeten die nieuwe toetreders maar zien te presteren.”
Reacties 0