Snelgroeiend Action richt zich meer op sport

Action heeft vorig jaar 3,4 miljard euro omzet geboekt. Dat is 28 procent meer dan een jaar eerder, zo laat de Nederlandse winkelketen vrijdag weten. Action heeft de ambitie om tien miljard euro omzet te boeken.

De groei over 2017 is onder meer afkomstig van 244 nieuwe winkels, waaronder de eerste zes winkels in Polen. De meeste winkels werden geopend in Frankrijk en Duitsland, waar ook twee nieuwe distributiecentra opengingen. In totaal telt Action nu 1095 vestigingen, waarvan 367 in eigen land. Dit jaar verwacht de winkelketen opnieuw meer winkels te openen dan afgelopen jaren.

De bestaande winkels boekten 5,3 procent meer omzet. Het bedrijfsresultaat (operationeel ebitda) groeide met een kwart tot 387 miljoen euro. Exacte winstcijfers worden niet bekendgemaakt. Vorig jaar hield de discounter onder de streep 157 miljoen euro over.

De retailer groeide vorig jaar naar eigen zeggen in alle bestaande productcategorieën, op twee na. Er werd minder verkocht aan decoratiespullen, voornamelijk in het laatste kwartaal. Verder is er ‘bewust’ minder omzet aan mode geboekt, omdat de retailer toewerkt naar basics en sport als aparte categorieën. “We zitten in het proces om sport als veertiende productcategorie te introduceren in onze winkels”, aldus ceo Sander van der Laan. 

RetailTrends