Detailhandel begint 2018 in de plus

Detailhandel begint 2018 in de plus

De Nederlandse detailhandel heeft in januari 3,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Het verkoopvolume nam met 2,4 procent toe. Zonder correctie voor de samenstelling van koopdagen liep de omzet met bijna vijf procent op, meldt het CBS donderdag.

De omzetgroei is zowel van food- als non-foodretailers afkomstig. Zo boekten winkels in voedings- en genotmiddelen anderhalf procent meer omzet, ondanks dat het verkoopvolume zowel bij supermarkt als speciaalzaken kromp. Supermarkten boekten twee procent meer omzet, terwijl speciaalzaken 1,8 procent verloren.

In de non-foodsector kwam de omzetgroei uit op 2,1 procent. Vooral winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de drogisterijen en parfumerieën presteerden sterk, met een groei van respectievelijk 4,1 en 3,7 procent. Winkels in meubels en huishoudartikelen groeiden met 1,6 procent, terwijl recreatiewinkels er een half procent bijkregen.

Winkels in schoenen en lederwaren presteerden het slechts, met een omzetdaling van 5,8 procent. Elektronicazaken krompen met 1,1 procent, terwijl de omzet van kledingwinkels stabiel bleef.

De online omzet lag in januari 22,5 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Pure webwinkels zetten ruim negentien procent meer om, terwijl de online omzet van retailers met fysieke winkels met meer dan 26 procent opliep.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!