Tuincentra weten groei weer te versnellen

De Nederlandse tuinbranche heeft vorig jaar een omzetgroei van zeven procent geboekt. Het betekent volgens Tuinbranche Nederland de grootste groei in tien jaar tijd.

Met een omzet van 3,9 miljard euro is de branche weer bijna terug op het omzetrecord van vier miljard euro, net voor de crisis. De groei is volgens de brancheorganisatie mede te danken aan de dynamiek op de woningmarkt. “Er waren meer aangelegde tuinen bij nieuwbouwprojecten en consumenten trekken meer geld uit voor het opknappen van bestaande tuinen”, aldus adjunct-directeur Brenda Horstra tegenover de NOS.

Tuincentra die een winkel combineren met een webshop, profiteren het meest van de aantrekkende markt. Het aandeel van online in de branche steeg van achttien naar 21 procent, met grote verschillen per productgroep. Zo is de internetverkoop van verschillende plantensoorten nog te verwaarlozen, terwijl van dierbenodigdheden en speeltoestellen al bijna de helft online wordt verkocht. 

Ook 2018 is voor tuinwinkels goed begonnen, met in januari en februari veel verkochte planten voor binnen. Daarna kreeg de markt volgens Horstra een flinke klap door de strenge vorst. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!