De Nederlandse detailhandel kan dit jaar een volumestijging van 2,3 procent tegemoet zien. Het groeitempo van zowel fysieke winkels als webshops zal langzaam iets teruglopen, blijkt uit een sectorprognose van ABN Amro.
De groeiverwachting van 2,3 procent in verkoopvolumes geldt voor zowel 2018 als 2019. Vorig jaar bedroeg dat percentage nog drie procent. Webwinkels, waarbij de bank naar de omzetontwikkeling heeft gekeken, kunnen dit jaar een groei van 18,5 en volgend jaar van 17,5 procent zien. In 2017 nam de webwinkelomzet nog met 19,5 procent toe.
Verschillende branches zien hun volumegroei dit jaar flink afzwakken. Zo wordt voor dhz-zaken nog maar een toename van 2,5 procent verwacht in 2018 en 2019, terwijl dat vorig jaar nog 7,1 procent was. Winkels in verzorgingsproducten kunnen de komende twee jaar 2,5 procent groei tegemoet zien, tegenover 4,3 procent in 2017.
Supermarkten kunnen iets meer groei verwachten, met 1,5 procent meer volume tegenover 1,4 procent vorig jaar. Ook voedingsspeciaalzaken, die hun verkoopvolumes vorig jaar nog met twee procent zagen dalen, zien de komende twee jaar weer een lichte groei. De verkopen in de non-foodbranche zitten nog veertien procent onder het niveau van voor de crisis, terwijl supermarkten er juist alweer negen procent boven zitten. Speciaalzaken in voeding blijven nog 29 procent achter bij pré-crisisniveau.
Ondanks de sterke groei van online blijft een mix van fysieke winkels en online shops volgens ABN AMRO van groot belang. Een webshop openen zonder een goed onderbouwde strategie kan risico’s met zich meebrengen, stelt sectoreconoom Sonny Duijn. “Zeker als voldoende schaalgrootte ontbreekt, is het erg moeilijk om winst te maken.”
Reacties 0