De Deense winkelformule Normal wil als de eerste winkel aanslaat in hoog tempo uitbreiden in Nederland. “We willen dit jaar zeker nog vijf andere winkels openen, in grote steden zoals Amsterdam en Rotterdam”, zegt managing director Torben Mouritsen tegenover RetailTrends.
Normal richt zich op de drukke winkelstraten, omdat het volgens Mouritsen een ‘combinatie van gemakswinkel en destination store is’ en daarmee sterk afhankelijk van footfall. Hoeveel winkels Normal uiteindelijk in Nederland wil openen, weet Mouritsen nog niet. “Als het loopt zoals we hopen, gaan we in heel hoog tempo uitrollen, zoals we ook in de andere landen hebben gedaan.”
Normal heeft momenteel al honderd winkels in Scandinavië en opent begin mei in Hoog Catharijne zijn eerste Nederlandse winkel. De keuze voor Nederland is gebaseerd op klantenonderzoek in verschillende Europese landen. Zo zijn volgens Mouritsen consumenten uit Nederland ingevlogen naar Denemarken om ze kennis te laten maken met de winkels. “Hun feedback was erg positief, er bleek veel overeenstemming tussen hun wensen en die van de Denen.”
Het assortiment van Normal bestaat voornamelijk uit huishoudartikelen en persoonlijke verzorgingsproducten, die naar eigen zeggen dertig tot vijftig procent onder de marktprijs verkocht worden. De retailer onderscheidt zich volgens Mouritsen door een deels wisselend assortiment, dat niet bij andere Nederlandse ketens verkocht wordt.
Op RetailTrends gaat Mouritsen dieper in op de formule van Normal en de plannen in Nederland.
Reacties 0