Philips weet eindelijk in Amerika winst te maken. Een ongelukkige start en blunders van het management heeft Philips altijd veel geld gekost. Zo stopte Philips de Amerikaanse divisie tijdens de Tweede Wereldoorlog in een trust om zo mee te kunnen dingen met binnenlandse defensiecontracten. Na de oorlog bleef het Amerikaanse onderdeel een trust, waardoor Eindhoven formeel geen zeggenschap had over de gang van zaken in de VS. Pas in 1987 wist Philips het bedrijf weer onder controle te krijgen.
Winstgevend
Door de activiteiten onder een paraplu te brengen en een succesvolle reclamecampagne weet de elektronicaproducent eindelijk winst te maken. Zo zullen binnenkort alle uitstaande facturen worden beheerd vanuit India. Daarnaast is de naamsbekendheid van Philips van 9 procent naar 18 procent gestegen. De reclame rondom het populaire programma 60 Minutes heeft zijn vruchten afgeworpen.
Om het bedrijf winstgevend te krijgen, is er flink gesnoeid in het assortiment. Van de vijfhonderd consumentenproducten zijn er nu nog maar 150 over. Daarbij is de televisie het best vertegenwoordigd. Philips heeft maar liefst 73 modellen in de portfolio. Door alleen de topitems te houden wordt er geld verdiend. Daarnaast weet Philips veel te besparen door zich uitsluitend te richten op afnemers als Wal/Mart, Best Buy en Cosco, stuk voor stuk giganten. Inmiddels weet Philips 95 procent van de Amerikaanse omzet te boeken via 60 grote afnemers.
Philips Amerika maakt winst
Gepubliceerd op 28 december 2005 om 00:00
Reacties 0