Flinders stopt binnenkort met de verkoop van zijn producten in China. De aanwezigheid op Tmall Global, een e-commerceplatform van Alibaba, ‘kost te veel tijd en levert te weinig op’. Dat laat directeur Geert-Jan Smits weten aan RetailNews.
Flinders opende zo’n drie jaar terug zijn eigen webshop in China, met het doel rechtstreeks aan Chinese consumenten te verkopen. Smits vindt het lastig dat er weinig controle is over zaken als de logistiek en klantenservice, omdat alle communicatie in het Chinees is. Bovendien kopen consumenten liever rechtstreeks bij merken. “Als multibrandstore heb je weinig te zoeken op een platform als Tmall”, stelt hij.
Flinders verwacht zich over ongeveer een maand uit China terug te trekken. De retailer gaat zich vervolgens op zijn drie kernlanden focussen: Nederland, België en Duitsland. Flinders opende een jaar geleden een nieuw distributiecentrum, waarmee de logistieke capaciteit werd verdrievoudigd.
Vorig jaar was Flinders goed voor een omzet van zo’n vijftien miljoen euro, waarvan ruim twintig procent uit het buitenland kwam. Dit jaar verwacht de woonwinkel de grens van twintig miljoen te bereiken. Flinders heeft behalve een webshop een winkel in Zaandam en cafés in Groningen en Hilversum.
Reacties 0