Twintig procent van de wereldwijde winkelbezoekers van IKEA komt alleen voor het foodaanbod. De meubelketen kijkt bij zijn verkenning van binnenstedelijke concepten daarom nadrukkelijk naar de rol van food, zegt managing director Michael La Cour van IKEA food in het aprilnummer van RetailTrends.
De restaurants zijn uitgegroeid tot ‘het hart van de woonwarenhuizen’, zegt La Cour. “Ik heb intern weleens de hoop uitgesproken dat mensen op een dag zeggen: ‘IKEA is een fantastische plek om te eten en ze verkopen trouwens ook meubels.’ De winkelketen wil consumenten met standalone restaurants of cafés in binnensteden een reden geven om vaker naar IKEA te gaan. “We willen graag die vriendelijke plek bij jou in de buurt zijn.”
IKEA concurreert wat betreft prijs en kwaliteit nu al met ketens als McDonald’s en Starbucks, zegt La Cour. Door net als die formules de binnenstad op te zoeken wil de retailer die concurrentie ‘intensiveren’. De woonwinkelreus verwelkomt 680 miljoen restaurantbezoekers per jaar en boekt een foodomzet van twee miljard euro, zo’n vijf procent van het totaal. “IKEA is de grootste mondiale verspreider van de Zweedse keuken”, aldus de fooddirecteur.
In het aprilnummer van RetailTrends gaat La Cour uitgebreid in op de rol van food binnen IKEA. Zo legt hij uit hoe het principe van democratisch design wordt vertaald naar de fooddivisie en hoe IKEA met innovaties als de bug burger en de dogless hotdog inspeelt op de toekomst. Nog geen member? Klik hier voor informatie over een membership.
Peter Jansen 4 apr, 16:05